Honzík – 1 rok

Honzíku chtěl jsem si s Tebou promluvit o Tvém chození. Málo se snažíš a pořád hodně padáš, takže na tom bys měl ještě hodně zapracovat. Podívej tady sousedovic Karolínka už dávno chodí. Za domácí úkol Ti dávám každý den to chození procvičovat alespoň ve třech půlhodinových intervalech, aby sis to víc zažil. Pro začátek ale raději jen s držením, to nebudeš tolik padat. Uvidíš, jakou z toho pak budeš mít radost, až to půjde. Pamatuj ale, že to chození se neučíš pro mě, ale pro sebe. Za dnešní chození Ti dávám 2-. Když to bude příště lepší, dostaneš tu čokoládovou kuličku, co máš tak rád.

Kristýnka – 2 roky

Kristýnko, potřebujeme si promluvit o tom Tvém jezení. Pořád se Ti nedaří sníst tu kaši bez pobryndání. Na jídlo se dostatečně nesoustředíš, a nevěnuješ dostatečnou pozornost správné technice. Tady Honzík to zvládal ve dvou letech už úplně bez pobryndání. Za domácí úkol Ti dávám procvičit práci se lžící přenášením vody z jednoho talířku do druhého, to Ti hodně pomůže si tu techniku osvojit. Uvidíš, jakou z toho pak budeš mít radost, až Ti to půjde. Pamatuj ale, že to jezení se neučíš pro mě, ale pro sebe. Za dnešní jezení Ti dávám 3. Když Ti to půjde příště lépe, zajedeme si na to hřiště, kde si tak ráda hraješ.

Davídek – 3 roky

Davídku, musíme si promluvit o té dnešní hře na schovávanou. Opakovaně ses schovával do toho papírového domečku, takže jsme Tě vždycky hned našli, a to je chyba. Navíc ses tam vždycky pochichtával, takže jsme hned věděli, kde jsi. Na tomto bys měl ještě hodně zapracovat. Za domácí úkol Ti dávám hrát na schovávanou tady s Honzíkem dvakrát denně, abys to potrénoval, a zvládal lépe. Za týden si zahrajeme spolu znovu, a já zkontroluji, jak Ti to jde. Uvidíš, jakou z toho budeš mít radost, až Tě nebudeme moct najít. Pamatuj ale, že se to neučíš hrát pro mě, ale pro sebe. Za dnešní schovávání Ti dávám 4. Když Ti to půjde příště lépe, koupím Ti ten bagr, co jsi ho tolik chtěl.

Bertík – 4 roky

Bertíku, chtěl jsem s Tebou mluvit o tom Tvém dnešním ježdění na kole. Už to krásně umíš. Seš fakt šikula. Už se umíš rozjíždět i do kopce, a vůbec nepadáš. Za to dnešní ježdění ty dávám 1*. Davide, Aničko, podívejte tady na Bertíka, z toho si všichni vezměte příklad! Na příští týden Ti dávám, Bertíku, domácí úkol to každý den 15 minut dál procvičovat, abys to nezapomněl, a aby sis mohl užít ten dobrý pocit z toho, jak Ti to jde. Pamatuj ale, že to neděláš pro mě, ale pro sebe. Za to, jak ses zlepšil, se mnou můžeš jít dnes do cukrárny, a vybrat si, co budeš sám chtít, jak jsem Ti minule slíbil. Jen tak dál, Bertíku!

Lucinka – 5 let

Lucinko, je na čase si promluvit o tom tvém dnešní zpívání na průlezkách. Všiml jsem si, že neznáš úplně slova od Skákal pes přes oves, takže na tom je potřeba ještě zapracovat. Navíc jsi přeskakovala ze Skákal pes na Kočka leze dírou, aniž bys ty písničky úplně dozpívala, místy sis dokonce vymýšlela vlastní slova, což není úplně vhodné, a ne vždy se Ti dařilo držet v tónině. Podívej třeba tady Lukášek, ten zpívá úplně vzorně. Za domácí úkol na příští týden Ti dávám zpívat každý den ráno Skákal pes přes oves a večer Kočka leze dírou, aby sis to víc procvičila, a naučila se to od sebe oddělovat. V neděli si tě znovu poslechnu. Když to budeš poctivě trénovat, tak se Ti to víc zažije, a uvidíš, jakou budeš mít radost, až Ti to půjde. Pamatuj ale, že to zpívání se neučíš pro mě, ale pro sebe. Za to dnešní zpívání Ti dávám 2. Za týden uděláme takovou pěveckou soutěž, a kdo bude zpívat nejlépe, dostane medaili.

Ríša – 7 let

Ríšo, je potřeba promluvit si o tom Tvém dnešním počítání. To sčítání přes desítku je pořád pomalé. Tady Natálka to zvládá třeba mnohem rychleji. Při odčítání navíc děláš pořád ještě hodně chyb, a to by se stávat nemělo. Je potřeba, abys zapracoval víc na té rychlosti a přesnosti. Prostě tak nějak pečlivěji. Za domácí úkol na tento týden Ti dávám spočítat každý den dvacet příkladů na sčítání a dvacet na odčítání, a uvidíš, jak Ti to za týden půjde, a jakou z toho budeš mít radost. Pamatuj ale, že to počítání, se neučíš pro mě, ale pro sebe. Za to dnešní počítání Ti dávám 2-. Když to příště bude lepší, dám ti do žákovské knížky nejen jedničku, ale i razítko s beruškou a nápisem ŠIKULA, to máš přece rád.

Eva – 30 let

Evo, je na čase, abychom si promluvili o té Tvé dnešní svíčkové. Ty knedlíky se Ti srazily – na to je potřeba dávat si větší pozor. Ta omáčka byla přesolená a celkově taková mdlá. Vím, že to dokážeš uvařit mnohem lépe, když chceš a když se snažíš. Někdy dokonce skoro stejně, jako moje maminka. Dnes se Ti to ale vůbec nepovedlo. Za domácí úkol Ti dávám popřemýšlet, kde se stala chyba, a napsat o tom referát, aby sis to víc zafixovala, a příště se to už neopakovalo. Uvědomíš si při tom, jak to příště dělat lépe a zodpovědněji. Za měsíc bychom to pak mohli zkusit znovu, a já bych zkontroloval, jestli už se to zase zlepšilo. Uvidíš, jakou budeš mít radost, až se Ti to povede. Pamatuj ale, že se to neučíš vařit kvůli mě, ale kvůli sobě. Za tu dnešní svíčkovou Ti dávám 3. Když to příště zvládneš líp, můžeme si promluvit o té dovolené v Řecku, na kterou bys tak ráda jela.

POUČENÍ

  • Je potřeba poukazovat na chyby ostatních, a hodnotit je, aby si jich všimli a mohli si z nich vzít ponaučení, protože jinak se to nikdy sami nenaučí.
  • Hodně pomáhá srovnávání s ostatními. Ti chybující si alespoň uvědomí, jak to dělat správně, a pro ty, co jsou dáváni za vzor, je to současně ocenění jejich dobré práce, čímž se současně prohloubí jejich dobrý vztah s ostatními.
  • Důležité je dávat rady, na které by Ti chybující sami nepřišli. Vedeme je tím k samostatnosti.
  • Je vhodné lidi pozitivně motivovat – nejlépe nějakými odměnami nebo kladným hodnocením, protože jinak by to z vlastní vůle sami nedělali, a nechtěli se sami zlepšovat. Když to ale nejde po dobrém, tak nezbývá, než to zkusit po zlém, a sáhnout třeba i po nepěkné známce.
  • Je třeba trvat na tom, aby to procvičování bylo POVINNÉ, protože jinak by se to nikomu dobrovolně samo od sebe procvičovat nechtělo. Na těch příkladech výše je to myslím naprosto evidentní.

Narazil jsem na následující přednášku paní „psycholožky“ Jany Nováčkové, která zarytě tvrdí, že známky, pochvaly, odměny, srovnávání a soutěžení jsou v učení kontraproduktivní. Když to zhlédnete, tak jistě sami rádi budete muset uznat, že závěry paní „psycholožky“ jsou naprosto scestné a zavrženíhodné.

Známkování, hodnocení, odměny a soutěže tu byly vždycky, sami jsme tak byli vedeni, a jsou z nás vzdělaní, sebevědomí a samostatní lidé. Osobně neznám nikoho, komu by to ublížilo.

Nyní je již myslím naprosto zřejmé, že bez vedení, kontroly, a vnější motivace by lidé zvlčeli, nic by se nenaučili, a celá civilizace by se vrátila o staletí zpět.
Je třeba si uvědomit, že tu jde hlavně o dobro celé společnosti, a že zájem společnosti je nadřazen zájmům jednotlivců.

Za domácí úkol vám všem dávám promyslet, jak bychom pomohli dvouletému Krištůfkovi, který se pořád ještě počůrává, nebo dvacetileté Anetě, která neumí líbat. Aspoň se vám to hodnocení a pozitivní motivování víc zažije, a budete lépe zvládat motivovat své bližní, aby veškeré svoje činnosti vykonávali správně, podle tabulek. Uvidíte sami, jakou budete mít radost, až Vám to půjde. Uvědomte si ale prosím, že to neděláte pro mě, ale pro sebe. Ten, kdo to zvládne nejlépe, dostane ode mě srdíčko.

Hlavně neusnout na vavřínech.
Myslím to s vámi dobře